siësta

Thema’s > siësta

Hier in Nederland en Vlaanderen zou je het soms wel willen, maar heb je er gewoon geen tijd voor: een middagdutje.

In Spanje is het heel normaal. Daar doet bijna iedereen ‘s middags een dutje. Zelfs de winkels sluiten hun deuren en het personeel gaat even slapen. Het is gewoon te warm om de hele dag te werken. Of zelfs te warm om naar buiten te gaan. Dus slapen ze lekker even een beetje bij in hun koele slaapkamer. Ze noemen dit dutje de siësta.

Maar de siësta is meer dan een dutje. Zo stelt het ontbijt niet veel voor (een paar koekjes en sterke koffie), maar de lunch is heel uitgebreid en duurt soms van 13.30 uur tot 16.00 uur. De siësta is dus niet alleen om te slapen, maar ook om te eten! Verwacht ’s avonds voor tienen geen avondeten. Soms eten Spanjaarden zelfs nog later.

Het woord siësta komt van het Latijnse ‘sixta’ dat letterlijk ‘het zesde uur van de dag’ betekent. Met siësta bedoelt men eigenlijk elke vorm van rust, met of zonder inslapen, die men in de loop van de dag neemt en dit als tegenhanger van de nachtrust.

In onze samenleving wordt de siësta door niet zoveel mensen gehouden. De associatie met luiheid en gemakzucht maakt dat de siësta Slecht geaccepteerd wordt in onze maatschappij. Enkel kleine kinderen en oudere mensen ‘moeten’ volgens de publieke opinie elke dag een siësta incalculeren. Zelfs in Spanje, waar alles gesloten is tot 16u, verliest de siësta terrein en dit in de naam van de competitiviteit.

Paradoxaal genoeg wordt de siësta meer en meer de hemel in geprezen door slaapspecialisten. Deze stellen immers vast dat de hersenen, die heel de morgen op volle toeren moeten draaien, behoefte hebben aan een rustperiode om de opgedane kennis en verzamelde gegevens te verwerken en op te slaan.

Daar komt nog bij dat de middagmaaltijd steeds voor een terugval in energie of verslapping van de waakzaamheid tussen 14u en 16u tot gevolg heeft. Zelfs al is slaap geen onmiddellijk gevolg van de spijsvertering, een siësta zal de spijsvertering bevorderen. Een siësta zorgt ook voor een verbetering op vlak van creativiteit en zal de stress verminderen.

Hoe houd je best een siësta?
De meningen lopen uiteen. Sommigen moedigen aan om effectief een horizontale positie in te nemen op een rustige en verduisterde plek. Anderen beklemtonen het belang van een verschil in positie aan te houden tussen de nachtrust en de siësta (bijvoorbeeld een comfortabele divan).

Een goede siësta is een korte siësta : van 5 tot 30 minuten, niet langer. Indien je langer rust zal je in de meeste gevallen geconfronteerd worden met een te groot gevoel van slaperigheid, waardoor het moeilijk wordt je activiteiten te hervatten. In dat geval zul je voldoende tijd moeten incalculeren om te ontwaken en wat bewegingsoefeningen moeten doen…of een kop koffie drinken.

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *