Juan Sebastian de Elcano, het grootste Spaanse Tall Ship

Het op twee na grootste Tall Ship ter wereld is het Spaanse schip Juan Sebastian de Elcano van 113 meter.  Alleen de Russische windjammers Sedov (117mtr) en Kruzenshtern (114,5mtr) zijn groter. Als opleidingsinstituut voor de Koninklijke Spaanse Marine is Juan Sebastian de Elcano geen reguliere deelnemer aan Tall Ships evenementen in Europa of daarbuiten. Het schip is in Spaanse stadje Cadiz gebouwd en werd in 1927 in de vaart genomen. Ze is vernoemd naar de Spaanse ontdekkingsreiziger Juan Sebastian Elcano, die als eerste Spanjaard rond de wereld zeilde. Onder zijn leiding keerde de Victoria op 6 september 1522 met slechts 18 man terug in Spanje. Met haar vier masten is het Tallship een indrukwekkende verschijning. Maar ook het grote aantal opvarenden in strakke uniformen, allen cadetten en matrozen in opleiding (ruim 300) zijn een indrukwekkende verschijning.
Kenmerken – Trainingsschip ‘JUAN SEBASTIÁN DE ELCANO’
KENMERKEN
KENMERKEN WAARDEN
VERPLAATSING 3.770 ton
LENGTE 113,1 meter
STRAAL 13 meter
VOORTSTUWING 1 DEUTZ MWM-dieselmotor van 2.070 pk met een 4-blads schroef
BEMANNING 197
WAPENS Twee 37 mm BAZAN-bevestigingen (voor saluutschoten)
Twee 12,7 mm BROWNING machinegeweren
Twee MG-1 machinegeweren van 7,62 mm
SENSORS 2 DECCA BRIDGE MASTER Navigatieradars
2 SPERRY Mk-27 Gyroscopen
1 SAGEM LHS-chiplog
2 ELAC LAZ Echo peilingen
4 GPS
1 AIS SAAB R4-antenne
DIVERSEN
Operatiekamer (tele-geneeskunde)
2 reddingsboten
2 RHIB’s (CORMORAN en BRIO)
ECDIS CONAM NAV / C2-systeem
De bewapening is bedoeld voor zelfverdediging. Het schip behoort tot de ” Sail Training Association ” en neemt deel aan zijn races en marineweken. In 1974 kreeg ze voor het eerst de ” Boston Tea Cup ” toegekend aan het schip dat de langste afstand aflegt in 24 uur in volle vaart. Ze heeft die beker ook gewonnen in 1979, 1996/1997 (negende cruise over de hele wereld), 1999, 2001, 2004, 2005 en 2006. In 1997 vestigde ze een nieuw record met een afstand van 275,2 mijl in 24 uur. Ze heeft 17 knopen bereikt met 75 knopen wind en 42 op zee doorgebracht zonder een haven te bezoeken. Ze is ook twaalf keer de Magellanstraat overgestoken. In 1937, 38 en 39 zeilde het schip niet vanwege de Spaanse burgeroorlog. Er waren belangrijke revisies in 1956 en 1978.
Geef uw mening over dit artikel! Het is altijd leuk om iets van onze lezers te horen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *